Miért fizetne duplán Társadalombiztosítást, ha külföldön dolgozik?
Amennyiben külföldön dolgozik, vagy tervezi, hogy külföldre megy dolgozni, ne feledkezzen meg Magyarországon fennálló kötelezettségeiről. Az Európai Unióban történő munkavállalás számos előnnyel járhat, de fontos tudni, hogy a külföldi munkavállalással kapcsolatos hivatali ügyintézések és kötelezettségek is várnak Önre, mint magyar állampolgárra.
Sok külföldön munkát vállaló szembesül ezekkel a kérdésekkel
Külföldön dolgozom az Európai Unió egyik tagállamában, mit kell tennem, hogy ne fizessek itthon is társadalombiztosítást? Van bejelentési kötelezettségem, hogy ne kapjak kéretlen levelet a NAV-tól? Mit tehetek, ha tetemes járulékfizetési összeg halmozódott fel az évek során, amit ki kell, hogy fizessek, pedig nem Magyarországon dolgoztam, külföldön pedig megfizettem a járulékokat? .
Amint megszűnik a munkavállaló jogosultsága az egészségügyi szolgáltatásokra - a munkáltató kijelenti a munkavállalót és a passzív jogosultság (45 nap) is letelt - a NAV értesítést küld az ügyfélnek, hogy már nincs érvényes társadalombiztosítása. A 46. naptól kezdődően minden magyarországon állandó lakcímmel rendelkező állampolgár köteles saját maga után fizetni az egészségbiztosítási szolgáltatási járulékot, amíg újra biztosítási jogviszonyba nem lép. Az Európai Unió gazdasági térségébe munkát vállalni utazók kötelesek biztosításuk létrejöttét és megszűnését 15 napon belül jelenteni.
Hol lehet bejelenteni? A kormányhivatalok járási hivatalainál - Pest megyében és Budapesten a XIII. kerületi hivatalnál.
Milyen adatlapon lehet bejelenteni? Az EGT adatlapon (Bejelentőlap és tájékoztató a külföldön biztosítással rendelkező személyek számára). Az adatlap akkor tölthető ki, amikor a külföldi biztosítás létrejött, és a biztosító megküldte a biztosítási számot.
Aki eleget tett a bejelentési kötelezettségeinek, annak nem kell itthon járulékot fizetnie, mert egy másik EU-s-tagállamban biztosított. Ebben az esetben a tajszám érvénytelenítésre kerül, és a NEAK rendszerében "Kék" színű lámpajelzést kap.
A bejelentési kötelezettséget személyesen vagy meghatalmazott útján lehet benyújtani. A bejelentéssel együtt le kell adni a magyar Európai Egészségbiztosítási Kártyát, és abban az országban kell újat igényelni, ahol a biztosítás fennáll.
Aki befejezte a külföldi munkát és hazatér, annak szintén bejelentési kötelezettséget kell teljesítenie, a végetért külföldi biztosítási jogviszonyról. A tajszám újra aktiválásához azonban még szükséges a külföldi biztosító igazolása a biztosítási jogviszonyban eltöltött időről, amelyet a magyar társadlom biztosító kérésére küld meg.
Felhívom azok figyelmét, akik külföldön vállalnak munkát, hogy indulás előtt tájékozódjanak Magyarországon érvényes bejelentési kötelezettségeikről. Ezzel elkerülhetik, hogy a NAV-tól érkező értesítésben jelentős hátralék fizetési kötelezettségről értesüljenek.
Amennyiben nincs ideje személyesen intézni a külföldi biztosítási jogviszonyával kapcsolatos ügyeit, ajánljuk magunkat, vegye igénybe teljeskörű ügyintézési szolgáltatásunkat.
Németh Ágnes Rozália
https://www.sosugyintezes.hu/